U bent hier

Scholenproject


Wat is het doel van het scholenproject?

Het scholenproject is al jaren een onderdeel van het Platform Inclusief gemeente Hardenberg. Met een enthousiaste groep ervaringsdeskundigen bezoeken we de groepen 7 en 8 van de scholen in de gemeente Hardenberg. Ons doel van de voorlichting is de kinderen bewust te maken van het hebben van een beperking in welke vorm dan ook. En dat iedereen gewóón mee kan doen. We geven voorlichting in de klas en laten de kinderen ook een filmpje zien over allerlei sporten die je kunt doen. Dan gaan ze mee naar buiten en mogen ze zelf ervaren hoe het is om in een rolstoel te zitten of blind of slechtziend te zijn. We nemen rolstoelen en blindegeleidestokken en geblindeerde brillen mee om ervaring op te doen. Ze kunnen dan een parcours af leggen. (ribbeltjes route) Na afloop gaan we weer de klas in en gaan we samen hierover praten. Je merkt dat de kinderen er anders tegenaan kijken en dat is uiteindelijk ons doel.

Over de gastles
Wij geven voorlichting over de volgende handicap(s)/beperking(en):
- Leven met een beperking in het algemeen
- Lichamelijke handicap
- Chronische ziekten
- Doof/slechthorend
- Blind/slechtziend

Wij geven voorlichting op de volgende scholen:
- Primair onderwijs / basisscholen

Wij gebruiken de volgende voorlichtingsmaterialen / werkvormen:
- Persoonlijk ervaringsverhaal
- Film of dvd
- Flyer
- Ervaringstocht
- Anders, namelijk: groepsverhaal/tekening over de voorlichting

Ons programma is als volgt:
We vertellen over het hebben van een beperking, wat kan je allemaal en waar loop je tegenaan. Vervolgens laten we een dvd zien, waaruit blijkt hoe men dingen doet, mogelijkheden, beperkingen en obstakels. Er is een rolstoel- en blindenparcour uitgezet, waar ze zelf ervaring kunnen opdoen.

Wij hanteren de volgende procedure:
Telefonisch contact of per e-mail.

Wij hanteren de volgende voorwaarden:
Een rolstoel toegankelijke ruimte met een digibord.


Één van de onderdelen bij het scholenproject is het doorlopen van een blindegeleideroute met een geblindeerde bril en een stok ervaren de kinderen van de klas hoe het is om een route te volgen zonder iets te kunnen zien, daarmee krijgen ze een goed beeld hoe het is om blind te zijn.
voorbeeld is hierboven te zien.